Bennfentes… promóció és ami mögötte van

 Kedves Olvasó!

Promóciók,

promóterek, hostessek! Mit látunk mi kívülállók? Kedves, bájos hostokat

és hostesseket, akik mindent tudva az általuk promótált termékről

ámulatba ejtenek, és meggyőző érvekkel segítséget adnak, ha esetleg nem

tudnánk dönteni két márka között. Általában formaruhában vannak, ápoltak

és ismétlem nagyon kedvesek, mindenben a segítségünkre vannak, sokszor

akkor is, ha nem kellene, de elnézzük nekik és viszonozva kedvességüket

egy “köszönöm, csak nézelődök” kifejezéssel, majd tovább állunk. Sosem

gondolkoztam mi állhat e munka mögött, de így, hogy már bennfentesként

én is a dolog részese lettem, gondoltam megosztom másokkal is az

észrevételeimet.

Ilyenkor

főként az ünnepek előtt szinte több a hostess egy áruházban, mint a

vevő… gyakorlatilag még a csapvizet is reklámozni kell… Hogy néz ki

egy host/hostess munkája? Általában a megbízás előtt egy tréningen vesz

részt, ahol megismerkedik az adott cég termékeivel, megkapja az

utasításokat, esetleg a munkája kellékeit. Ott persze nagyon kedves a

megrendelő, szinte kenyérre lehet kenni, és megtiszteltetésnek érzi az

ember, hogy egy neves márka képviselője lehet. Aztán elérkezik a nagy

nap, a host/hostess a legjobb formájába hozza magát és elindul a

kijelölt áruházba, ahol promóciózni fog. Ott aztán elvégzi az

előmunkálatokat (termékek összerendezése, matricázása…) majd várja az

arra kószáló vevőket és próbál a segítségükre lenni. És persze mindig

mosolyog, mert az alapkövetelmény ebben a “szakmában”. Végül összesít az

aznapi eladást és továbbítja a megrendelő felé, és mosolyogva távozik. 

És

hogy mi rejlik a színfalak mögött? Gyakorlatilag könyörögtek az

embereknek (legalábbis az én ügynökségem), hogy vállalják el a promóciós

munkát… Persze nagyon kedvesek voltak, biztosítottak róla, hogy ezzel

csak jól járhatunk. A tréningen szembesült az ember vele, hogy bár

piacvezető márkáról van szó, mégis gyárt igen gagyi termékeket persze

borsos árakért. Rá kellett jönnünk, hogy az agyonreklámozott százeres

nagyságrendű világmegváltó termék valójában csak átverés, és csak a

pénzre megy ki az egész… Persze kaptunk institúciókat, hogy mivel

lehet a vevőre rábeszélni, de még a megrendelő is elismerte, hogy

értelme nem sok van a terméknek, persze a profiton kívül. Ezután

elérkezett az első nap. A formaruháról csak annyit, hogy kaptunk egy

pólót,  amin a márkajelzés szerepel, de megjegyezném, hogy a derekam

kint volt belőle, és persze rövid ujjú, ami egyenlő azzal, hogy már az

első nap után elkezd szipogni az ember, főleg, hogy a (hörcsögös)

áruházban még télen is üvölt a légkondi… Az áruház recepcióján már

elakadt a történet, mivel 20 percig várakoztattak, ugyanis a kedves

hostess ügynökség elfelejtette tájékoztatni az áruházat a jövetelemről.

Miután nagy nehezen beengedtek az áruházba és elérkeztem a “soromhoz”,

kénytelen voltam szembesülni a ténnyel, hogy minden áru gyakorlatilag

csak oda van hányva a polcra… A dobozok sérültek, az áruk egymás

hegyén-hátán, semmiféle logika nem figyelhető meg az

elhelyezkedésükben… A részlegvezető külön felhívta a figyelmem, hogy

nem kell átrendezgetni a termékeket, jó így minden, ahogy van… Biztos

jó, gondolom, hogy sokba kerülne színvonalasan kipakolni… A munka

során megismeri az ember a “kollégáit”, akik gyakorlatilag

versenytársként funkcionálnak. Persze az ügynökség külön

figyelmeztetett, hogy tilos beszélni a konkurenciával, de úgy gondolom

ez azért túlzás lenne, és pláne bunkóság is. Így tehát nincs mást tenni,

mint ismerkedni, hiszen ha egy órában két vevő arra tolja a

bevásárlókocsiját az már nagy szó. Rá kell jönnöm, a promóter társaim

hatalmas múlttal rendelkeznek… Van aki már öt éve csinálja, de olyan

is akad, akinek ez az életcélja, hogy promóciózhasson… Sokan egyetem

mellett csinálják, mások főállásban. Jó tanácsokkal láttak el, közölték

az ún. íratlan szabályokat, miszerint az a vevő tabu, akit a másik

hostess már megszólított. A nap folyamán rájövök, hogy a munkának semmi

értelme, csak a beszélgetés, hülyéskedés megy a hostok és hostessek

között, senki sem veszi túl komolyan a dolgot. A vevők is különbözőek…

van akinek igenis szüksége van segítségre és örül, ha megszólítjuk, van

akit kifejezetten zavar és bunkón elutasít. Akadt olyan, aki obszcén

kifejezéssel illetett, és volt aki elmesélte az élettörténetét is.

Összefoglalva a vásárlók fárasztóak… hülye kérdéseik vannak, és azt

gondolják, hogy az ember gps, lexikon és áruházvezető is egyben. Persze

ezek után nem meglepő, ha azt írom, hogy nem könnyű mindig mosolyogni…

Sőt… a hostnak/hostessnek is megvan a maga baja… fáj a lába a sok

állástól, elege van az idióta vevőkből, éhes, szomjas vagy éppen a

másnapi szigorlaton jár az esze. A munka jó oldala, hogy a kutya se

nézi, hogy mikor megyünk szünetre, mennyi időt töltünk ott, és akár egy

órával előbb is elmehetnénk, mert nem érdekel senkit sem. Hiába vagyunk

hatan egy sorban gyakorlatilag halálra unjuk magunkat… nincsenek

vevők, az idő pedig iszonyú lassan megy… Az ismerkedés során rá

kellett döbbennem, hogy nem minden arany, ami fénylik. Egyik percben még

úgy érzed jól megérted magad a “kollégáddal” a másikban már kibeszél a

hátad mögött… Van, aki notórius hazudozásával üti el az időt, és

képtelenebbnél-képtelenebb dolgokat akar elhitetni az emberrel…

Többnyire szép, csinos lányokról, és jóképű srácokról van szó, épp ezért

a rivalizálás, a féltékenykedés, az ármánykodás alapvető eleme ennek a

munkának. A legjobb talán, ha nem szólunk senkihez és próbáljuk elütni

valami magányos tevékenységgel az időt, de persze ekkor mi leszünk a

kívülállók, akiken az egész prómóciós csapat együtt csámcsoghat…

Persze nem árt azért jóban lenni a többiekkel, hiszen így kávéra,

csokira vagy éppen egy finom teára is szert lehet tenni. Főleg akkor van

elege az embernek az egészből, amikor pár óra alvás után (ugyanis

muszáj több szálon mozogni, más helyen is dolgozni, hiszen csak a

promócióból nem lehet megélni) elvárják tőle, hogy egész nap csak

mosolyogjon és válaszoljon az idiótábbnál-idiótább kérdésekre. A

hostessek mosolyogva elbeszélgetnek a vevővel, majd a következő

pillanatban egy “kur*a anyád” kifejezéssel illetik őt. Ennyit a

kedvességről és a bájolgásról. A bérezésről meg már ne is beszéljünk…

700 forintos órabér, és semmit sem kapunk az eladott termékek után

(legalábbis ennél az ügynökségnél). Tehát, ha egy darab terméket sem

adok el, ugyanúgy kifizetnek, mintha egész nap szorgoskodnék. A vicc az

egészben, hogy az ügynökség most már úgy beszél velünk mint a kutyával

(sorry, de én a kutyámmal szebben beszélek), üvöltöznek, káromkodnak

velünk a telefonba… Mert ugye olyan elképzelhetetlen, hogy a

hostessnek közbejön valami, vagy esetleg máshol kell dolgoznia (ahol

egyből kifizetik). 

Tehát

lehet, hogy jobb, ha a vevő messziről elkerüli a promóciós csapatot,

így legalább nem kell attól tartania, hogy az édesanyját emlegetnék…

Tovább a blogra »